Home

En av mina favoritfilmer som barn/ung var tillbaka till framtiden 2. Anledningen var att de där faktiskt åkte framåt i tiden och att man fick se en massa häftiga saker och uppfinningar som då hade kommit till. Det är ganska fascinerande att läsa t.ex. 1984 eller 2001 – böcker som bygger på en föreställning om hur det årtalet skulle kunna vara. Och som inte riktigt stämmer med verkligheten… Den första mycket mer dystopisk än vad verkligheten blev. Och den senare mycket mer framgångsoptimistisk kring vetenskap, uppfinningar osv, än vad verkligheten blev. Varken Orwell eller Clarke (resp. författare) tänkte sig förstås sina verk som förutsägelser. Det var en fantasins lek.

Och jag går som katten kring het gröt. Gröten gäller alltså kyrkans framtid, som jag skrev om nyligen. Det känns svårt att ens börja. (O)Roade mig ikväll med att fundera över mitt eget liv, tio år framåt. Det bygger på så otroligt många om och men, att man egentligen inte vet någonting, men under förutsättningen att livet fortsätter att utvecklas ungefär som det har gjort för mig de senaste åren kan jag tänka mig… osv…

På ett sätt kan man nog tänka så med kyrkan. Problemet ligger i att den utveckling vi kunnat se de senaste 20 åren är en negativ trend när det gäller gudstjänstbesökare, medlemmar, antal dop, konfirmationer osv. Även om de kommande 20 åren utvecklas precis som de senaste (vilket de knappast gör), så kommer det att kräva ganska stora förändringar i kyrkan. Kostymen måste bli mindre. Mer måste göras av frivilliga. Mycket av det här kan föra mycket gott med sig. Men processen är smärtsam och komplicerad, och kommer att se olika ut på olika håll.

Nå, min första förutsägelse, med tanke på ekonomi, medlemstal osv är denna:

1. Om 20 år kommer betydligt färre bli präster utan en genuin kallelse. Det här tarvar förklaring. Jag tror inte att folk i allmänhet blir präster i Svenska kyrkan utan att tro på Jesus, eller utan att de faktiskt bejakar en djup längtan att tjäna denna kyrka. Det handlar inte om misstro mot mina ämbetskollegor. Men. Pga ekonomi m.m. kommer det vara betydligt mindre attraktivt att jobba som präst. Man kommer att få göra mer själv (utan hjälp av alla underbara vaktmästare, pedagoger, kamrerer osv), lönen kommer i relation till andra yrken att vara sämre än idag. Det blir nog ännu mer helgjobb på många håll. Man måste verkligen tro på vad man gör, på djupet, för att vara kvar.

Idag blir en del präster som del av en personlig resa mot självförverkligande, där man också råkar ha funnit Gud. (OBS! Det här är min tolkning, utan konkreta exempel. Tolkningen har alltså stora svagheter, och är snarast att beteckna som en grövre generalisering. Ändå kan den nog ha sin poäng.) Många som skulle göra stor nytta som engagerat lekfolk vigs till präster, med den konsekvensen att man aldrig riktigt finner sig till rätta i kallet. Det blir kanske enbart ett jobb, eller en statussak, eller något som ger mig en plattform att få uttrycka mina egna tankar på ett offentligt sätt… Det här kan ha tragiska konsekvenser både för den enskilde och för kyrkan.

Jag vågar mig på ytterligare en gissning:

2. Om 20 år (eller kanske ytterligare något årtionde senare…) kommer kyrkan att viga människor till präster utan att anställa dem. Alltså i allt högre grad kommer kanske även det vigda uppdraget att måsta bli något man gör ”på fritiden”, medan man har ett annat jobb för att få mat på bordet. Kanske kan man tänka sig en framtid där en del med längre kyrklig erfarenhet och andligt djup (samt någon form av kortare utbildning) får vigas till någon form av sub-diakon, som får t.ex. förkunna, leda gudstjänst och kanske även viss sakramentsförvaltning. Exakt hur detta skulle se ut, och hur denna vigning skulle skilja sig från den ”fullständiga” prästvigningen… Nåja, det lämnar jag till framtiden!

One thought on “Tillbaka till framtiden – två förutsägelser

  1. Pingback: Årskrönika 2010 | teolog i norr

Kommentera

